Hobby
 

Púpava nie je iba burina, pre náš organizmus má mnoho zdravotných benefitov

Babky bylinkárky sa v liečivých rastlinách dobre vyznajú a ak nejakú stretnete, istotne vám rada porozpráva aj o tom, aké účinky má púpava na ľudský organizmus. Poznáme ju všetci a veľmi dobre, ako deti sme sa s ňou hrávali na lúkach, keď po odkvitnutí vietor rozfúkal jej padáčiky alebo sme z nej robili venčeky a ozdobovali si nimi vlasy. Omylom ju často považujeme za burinu, ktorá sa nachádza takmer v každej záhrade či lúke.Krásny, žltý koberec.jpg

 

Jej názov pochádza z Francúzska
Názov púpavy pôvodne pochádza z francúzštiny, z výrazu „dent de lion“, v preklade „zub leva“ hlavne kvôli jej výrazne „zubatým“ listom. Už v roku 900 nášho letopočtu sa začala púpava používať ako liečivá rastlina, no v súčasnosti je nedocenená. Táto rastlina dokáže byť pre náš organizmus prospešná, ale aby sme z nej dokázali dostať len to pozitívne, treba ju dobre poznať. Inak dokáže byť aj škodlivá.
Jedia sa hlavne listy
Púpava púta pozornosť svojimi sýtožltými hlavičkami, ktoré potešia každé oko. Farba z kvetov dokáže aj zafarbiť pokožku či odevy. Pozitívom tejto rastliny je, že je jedlá, hlavne listy, ktoré majú korenisto-horkastú chuť a sú vhodné prevažne na prípravu šalátov či polievok. Horkosť listov sa dá zmierniť ich uvarením, ale ak nazbierate mladé výhonky, budú vám lepšie chutiť. Pri zbere dávajte pozor na miesto, kde sa vyskytujú, vyhnite sa plochám, ktoré sú zamorené pesticídmi alebo herbicídmi.Zdravá večera.jpg
 
Zdravý šalát z listov púpavy má jednoduchú prípravu:
Ingrediencie:
300 g púpavových listov
1 polievková lyžica octu
50 ml vody
1 kávová lyžička oleja
štipku soli a mletého čierneho korenia
Postup :
Listy zbierajte z ešte nerozkvitnutej rastliny v období na prelome marca a apríla. Umyte ich, nechajte odkvapkať. Z oleja, vody a octu spolu s pridaním soli a korenia si pripravte zálievku a listy ňou zľahka prelejte. Premiešajte a podávajte.
 
Ku konzumácii listov púpavy vás môže primäť fakt, že je vitamínovou bombou, obsahuje mnoho živín, prospešných pre náš organizmus a hlavne má nízky obsah kalórií. Naše oči sa jej potešia tiež, je totiž plná ochranných karotenoidov, ktoré sú pre zrak prospešné.

4/5 - (1 vote)